Feedback zoals je die ook van een redacteur bij een uitgeverij mag verwachten. Een leesverslag met analyse van je geschriften, eventueel een redactie - met aandacht voor de kwaliteiten en de zwakke punten. Samen gaan we op weg naar een tweede versie, zowel met auteurs die al
wat pagina’s op de teller hebben, als met debutanten.
We scherpen de technieken aan die ervoor zorgen dat de lezer jouw tekst ‘meeslepend’ zal noemen. Waarom is het zo belangrijk je protagonist te
kennen en te weten wat zijn/haar dramatisch doel is? Wat bedoelt men eigenlijk
met: ‘Show! Don’t tell!’ En is je vertelperspectief wel zuiver?
Uiteindelijk
buigen we ons ook over de commerciële mogelijkheden van je roman of
toneelstuk, bundel verhalen of gedichten… Toch maar eerst nog wat reguliere
uitgevers proberen, of publiceren in eigen beheer, bij een Printing On Demand
platform of als ebook? Trek je met dit stuk naar één van de vele honderden
amateurgezelschappen, naar het professioneel theater, of produceer je
het liever zelf?
Over Patrick Bernauw
Patrick Bernauw was
radio-, tv- en stripscenarist, hoorspel- en theaterregisseur, en hoofdredacteur
van de Historische Verhalen. Hij leidt nu een eigen productiehuis voor
interactief theater en multimedia, is voorzitter van vzw de Scriptomanen (een
‘niche’ uitgeverij die vooral werkt met POD en ebook) en docent literaire
creatie aan de Academie voor Podiumkunsten in Aalst. Sinds schrijft hij 1981 poëzie, romans,
verhalen, essays, toneelstukken, liedjesteksten en scenario’s, zowel voor
volwassenen als voor de jeugd. Zijn werk voor de jeugd werd vertaald in het
Frans, Duits, Noors, Italiaans, Spaans en Pools, en bekroond met de Prijs
Knokke-Heist Beste Jeugdroman, de Eule des Monats (Duitsland) en de John Flandersprijs voor
Vlaamse Filmpjes. Hij kreeg ook de Prijs van de Provincie Oost-Vlaanderen voor
luisterspel, de Wim Verbeke Prijs voor Jeugdtheater, de Sabam Prijs voor Toneel
en de Visser Neerlandia Prijs voor het muziektheater Scharpenelle, een productie van zijn gezelschap Compagnie de
Ballade, waarmee hij van 1998 tot 2010 honderden voorstellingen speelde. De jongste tijd schrijft hij vooral historische ‘faction’
thrillers voor volwassenen, en werkt hij samen met Marc Borms aan een reeks fotoboeken voor stadsspelen in
‘Mysterieus België’.
Patrick Bernauw doceert
sinds 2004 Literaire Creatie in Aalst, maar gaf ook les aan de
SchrijversAcademie of in het kader van cursussen georganiseerd door vzw de
Scriptomanen. Zijn specialiteit is proza, maar aangezien hij ook veel bezig
is geweest met theater, radio en televisie, rekent hij toneel en scenario
schrijven eveneens tot zijn specialiteiten. En hij waagt zich ook met enige
regelmaat aan poëzie.
De blog van de
Literaire Creatie: www.woordaanslag.blogspot.be
Tarieven
Leesverslag: 250 euro, incl. BTW
(roman, toneelstuk, bundel verhalen)
Uitgebreid leesrapport (recensie)
waarin je manuscript beoordeeld wordt op vorm en stijl, structuur en
inhoud, thema, plot en personages. Met minimum 3 bladzijden taalcorrecties en
advies met betrekking tot het vinden van een (reguliere) uitgever, een uitgave
door vzw de Scriptomanen, een uitgave door een POD-uitgever (+ ebook), of een
uitgave in eigen beheer.
Eventueel gecombineerd met redactie: 10 euro/1000 woorden.
Het boek wordt geredigeerd op basis van het leesrapport, met aandacht voor vorm en stijl, structuur en inhoud, thema, plot en personages. Voor een ‘totale
taalcorrectie’ wendt men zich best tot een externe Nederlandse corrector, die – indien
gewenst – het werk ook voor Nederlandse markt geschikt kan maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten