Dezer dagen ben ik druk bezig met het schrijven van een cursus Scenario Schrijven voor het Centrum voor Avondonderwijs en het Centrum voor Afstandsonderwijs, die beide voor het gemak afgekort worden tot CVA. Ik geef daar al Creatief Schrijven; in maart start in Gent een nieuwe module. In het kader van de cursus Scenario Schrijven ben ik nog even op zolder gaan rommelen, in mijn documentatie van de jongerensoap Wat nu weer?! waaraan ik in de jaren 90 van vorig millennium met veel plezier heb meegewerkt. A trip down memory lane...
Wat nu weer?! was een Vlaamse
jongerensoap die van 1995 tot 1998 tijdens de zomermaanden liep op VTM en
Kanaal 2. Gedurende het eerste seizoen was de serie losjes gebaseerd op het
Franse Hélène et les garçons en vormde een subtropisch zwembad de
voornaamste arena. Er kwam heel wat kritiek op de acteerprestaties en de
dialogen, het was niet meer dan een “badpakkendéfilé”, enz… Vanaf het tweede
seizoen werd dan ook een collectief scenaristen (de toenmalige Scriptomanen) aangetrokken om de serie
naar een hoger niveau te tillen, zodat er in totaal 4 seizoenen zouden
opgenomen worden.
Seizoen 2 tot en met 4 telden telkens 65 afleveringen, verspreid
over 13 weken. Er speelden heel wat bekende acteurs en actrices mee in Wat
nu weer?! en vele jongeren zouden later ook uitgroeien tot vaste
waarden (Gunther De Baetselier, Chadia Cambie, Geena Lisa, Sandrine André,
Robbie Cleiren, Peter Thyssen,…). Voor Scriptomanen Guy Didelez, Paul Coppens, Luc Schoonjans en mijzelf was dit ook onze eerste
grote scenario-opdracht. Guy en ik zetten voor seizoen 2 samen met Jan De Vuyst en creative director Peter Simons de grote lijnen van het seizoen uit;
voor seizoen 3 en 4 waren Guy en ik de “hoofdschrijvers” van de reeks, in nauwe
samenwerking met Peter Simons.
In een presentatie omschreven we de soap destijds als een serie die
“zowel jongeren als volwassenen moet aanspreken. In iedere aflevering wordt er
op diverse niveau’s gewerkt: spanning, amoureuze verwikkelingen en relaties,
ouderproblemen en puberkrampen. Om dit waar te maken wordt er via enquêtes
gepeild naar de thema’s die jongeren graag behandeld zouden zien; zo komen
onderwerpen als incest, drugs en vrouwenhandel aan bod, naast lichtere thema’s
als muziek, verliefdheid en motoren. Wat nu weer?! is geen klassieke
dertiendelige reeks, evenmin een eeuwig doorlopende soap, maar is puur op
zomerformaat gesneden: dagelijks een aflevering in de maanden juni, juli en
augustus.”
Wat nu weer?! werd aan een zeer hoog tempo ingeblikt: elke dag een
aflevering. De meeste opnames vonden plaats in de studio, het aantal
buitenopnames moest beperkt gehouden worden. We konden de jongeren uit de serie
dan ook kwijt in “vaste locaties” als het subtropisch zwemparadijs met
cafetaria waar het allemaal begonnen was, maar ook een fitness, een vrije radio,
een tot knusse woonruimte omgeturnde oude cinemazaal van een excentrieke opa.
Het snelle, trendy leventje van de personages vertaalde zich niet alleen in hun
aankleding, maar ook in de decors, de muzikale ondersteuning (met speciaal voor
de serie geschreven nummers), het filmische “up to date” karakter van de reeks,
enz…
De personages maakten maakten in de loop van vier reeksen,
uitgezonden in een periode van vier jaar, en in totaal 240 afleveringen, een
hele evolutie door. Eerste liefdes, maar ook heuse liefdesintriges. Slechte
schoolrapporten, maar ook carrièrekeuzes en eerste stappen in het beroepsleven.
De dualiteit van experimenteren met nieuwe, opwindende sensaties en verboden
genoegens, gekoppeld aan een dwingende lichaamscultuur.
Een eerste brainstorm had
altijd met de belevenissen van de
personages te maken die het seizoen zouden bepalen. Vervolgens namen we er
een rol behangpapier bij, waar van
boven naar onder de namen van de personages kwamen te staan, en van links naar
rechts de 5 afleveringen van een week. Iedere week kreeg zijn eigen rol. In
verschillende kleurtjes – om de diverse verhaallijnen weer te geven – begonnen
we vervolgens “storylines” uit te
zetten. Wekenlang deden we niets anders dan babbelen, discussiëren en
verwikkelingen bedenken rond de personages, en dat op deze zeer ambachtelijke
maar ook zeer overzichtelijke wijze noteren.
Daarna werd de “bijbel”
van de serie geschreven, ook wel “de
roman” genoemd, waarin de verhaallijnen van de rollen behangpapier werden
gebundeld in een soort “leesboek”, samen met een uitgebreide beschrijving van
alle personages en hun backstyory.
Betty Joy "is door omstandigheden in deze serie beland,
maar hoort eigenlijk thuis in een ander circuit".
In
deze bijbel werd ook een step outline opgenomen
van elke aflevering: een beknopte samenvatting in proza van de belangrijkste
scènes. Vervolgens werden de step outlines uitgewerkt tot een scenische synopsis.
Step outline met feedback: "Jacques" wordt ontdekt als "bigamist"!
Pas daarna werd een
ploeg scenaristen ingeschakeld, die behoorde tot het collectief de
Scriptomanen, om iedere scenische synopsis
om te zetten in een heus scenario.
Bij
iedere nieuwe stap werd teruggekoppeld naar de creative director die gedurende het volledige schrijfproces feedback bleef geven.
Al die feedback verliep toen overigens nog, in die lang vervlogen pré-mail tijden, via de fax...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten